mandag den 28. februar 2011

Biotop 5 opgaven.


Aktivitet 1: Hjemmelavet fuglefoder

En aktivitet som er nem at lave er hjemmelavet fuglefoder. Fuglefoder kan laves på mange forskellige måder[1mange kan købe det færdigblandet i supermarkeder, men hvis man vil være sikker på at det er ekstra ”lækkert” kan man lave sine egne foderblandinger.  Det kræver ikke særlig meget tid og indkøb, og så gør man også noget godt for fuglene i denne kolde vintertid

.

Didaktiske overvejelser:
At lave fuglefoder er en aktivitet alle kan være med til – store som små. Jeg har i tankerne børn i målgruppen 3-6 år. Børnene lærer hvor vigtigt det er at yde omsorg over for vores natur. I vinterperioden, især når frosten er hård, kan det være svært for fuglene at finde føde, og vi gør derfor fuglene en tjeneste ved at hjælpe dem med at overleve vinteren. Børnene kan ved at lave fuglefoder, selv føle at de hjælper ved at gøre en indsats. Når foderet er lavet og puttet i plastikkrus, grankogler, foderbræt o.s.v, er det bare at afvente det færdige resultat – nemlig mængden af sultne fugle der har fået øje på maden! Her er det også vigtigt at give fuglene mulighed for at drikke vand da de ellers kan dø af tørst, med mindre der ligger sne som de kan ”drikke” af.
En måde at arbejde videre med aktiviteten på, er ved at iagttage hvilke fugle der spiser af foderet og artbestemme det. Børnene lærer hermed også de forskellige fuglearter at kende og får kendskab til hvad de spiser af mad da ikke alle fugle har ens smagsløg. Hvert år er der den årlige fugletælling i februar, og det kan også give viden om hvilke fugle der færdes i ens område. At tælle fugle kræver en del tålmodighed og tid, men kan dog være en sjov måde for børnene at holde styr på og lære noget om fuglenes adfærd.


Aktivitet 2: Jagten på foråret


Efter en lang og hård vinter som føles som en evighed, håber jeg snart på at se tegn på at foråret atter er på vej igen. En måde at finde ud af det på er ved at gå på jagt efter forårsblomster. De første spæde forårsblomster plejer gerne at dukke op i januar/februar, men da vi haft en hård vinter med meget frost, lader blomsterne vente på sig. Der skulle mere end held til at finde et par smukke gule erantis, krokus og en enkelt vintegæk!



Didaktiske overvejelser
Officielt er 1.marts den første rigtige forårsdag[2], og derfor en oplagt dag til at tage børnene med ud i naturen og udforske de første tegn på at foråret er på vej. Alle om et par dage (ifølge DMI[3])

lunere vejr, hvilket betyder at de små spirer for alvor begynder at skyde op og dyrene vågner op af vinterdvalen. Børnene lærer om årstiderne skiften og om hvordan dyrene klarer sig om vinteren. Hermed får de også viden om dyr og planters ernæring og fysiologi. Både dyr og planter går nemlig i en form for dvaletilstand om vinteren, da det kan være svært for dem at finde føde og vokse op i de rette miljømæssige betingelser. De lærer at indgå i et samspil med naturen ved at vise hensyn og kende til naturområder hvor planter og dyr lever.
Et helt sikkert forårstegn er vintergækken som de fleste børn kender til og som også bliver brugt i forbindelse med gækkebreve, men vi skal dog lidt længere hen på foråret før bøgen fx springer ud og blomster og dyr for alvor vækker liv i naturen.

En måde hvor børnene også kan få kendskab til naturen på, er ved at smage på den! Fx smager kandiserede martsvioler faktisk rigtigt godt! Eller man kan lave en forårsurtesuppe af skvalderkål og brændenælder. På den måde erfarer børnene også at naturen kan bruges på mange andre måder end blot at blive iagttaget som den skønhed den er!

[1] http://www.sjovide.dk/showpage.php?ide=39237
[2] http://www.naturstyrelsen.dk/Udgivelser/SkovOgNatur/skovognatur0210.htm
[3] http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar