fredag den 20. august 2010

Museums opgave

Den fynske landsby

Mit museumsbesøg



Indledning:

Da jeg bor i Odense – I hjertet af H.C. Andersens by, var det ikke svært for mig at finde et museum der havde interesse. I byen er der rige muligheder for at opsøge ny historisk viden om det kulturelle liv der huserede i tidernes morgen, og man får et godt indblik i hvad der gemmer sig bag historien.

Jeg valgte derfor at besøge Den fynske landsby, da jeg er meget interesseret i gamle huse og livet dengang i 1800 tallet, en tid som man også kalder for H.C. Andersens tid. Først og fremmest skulle mit valg af museum kunne rumme den målgruppe jeg havde udset mig for, og jeg undersøgte derfor mulighederne inde på deres hjemmeside . Da det var mit første besøg, brugte jeg noget tid på at forberede mig inden besøget ved at læse lidt om stedet.



Om den fynske landsby:

Alt hvad man ser og læser om i Den fynske Landsby har en autentisk historie. Alle de bygninger man kommer forbi på sin vej, er nogle der i sin tid eksisterede rundt omkring i omegnen af Fyn. Selve museet opstod i 1940 hvor man genopførte bygningerne for at bevare den gamle historie, men det åbnede først rigtig op for besøgende i 1946. Når man besøger stedet er det virkelig som at skrue tiden 200 år tilbage. Der er grise, får og høns der sætter præg på naturlivet. Der bliver høstet og sået alverdens urter, grøntsager og enda humle. Der er i sommerperioden mulighed for at køre i en gammeldags hestevogn, og så kan man være heldig at møde søde bondepiger og smeden der er igang med sko heste. En naturlegeplads er der også og så kan man bowle på gammeldags manér. I de fleste huse og bygninger er det muligt at komme ind og se hvordan de indrettede sig dengang. I byen er det tilladt at fotografere over det hele, også inde i husene. Selvom det er muligt at låne kørestole og man sagtens kan komme rundt med en barnevogn, er det dog ikke så ligetil når det gælder om at komme ind i husene. Selvom udendørs fascaden ser stor ud, er der ikke meget plads indendørs. Rundt omkring gårdene er vejene også belagt med brosten, men ellers er museet et sted som det er muligt for alle at besøge.



Målgruppen:

Målgruppen i Den fynske landsby rækker lige fra barnsben til den ældre del af befolkningen. Jeg har valgt at fokusere på børn fra 4-6.klasse med henblik på en overnatning i forbindelse med besøget. Hos museet er der udarbejdet undervisningsmateriale, og både lærere og elever har gratis adgang til stedet når det er i forbindelse med undervisningen. Der er også muligheder for at få en omvisning, så man kan blive guidet rundt og få fortalt historien om livet i gamle dage. Derudover er der også af og til temadage, hvor man bl.a kan prøve at gå i ”Den gamle landsbyskole”, eller man kan låne en emnekasse med historisk baggrund.

Mit besøg:

Trods mange dages regn, lyste solen endelig op og jeg så mit snit til at udnytte denne dag til besøget. Mit første indtryk da jeg trådte ind i landsbyen var et billede af et meget smukt og idyllisk landsby liv. Jeg blev mødt af nogle meget veltilfredse og glade grise der hyggede sig i mudderet. Trods en del besøgende på stedet, var der alligevel en form for ro.



Jeg havde masser af tid til at fordybe mig i de velbevarede historiske bygninger. Noget af det der fangede mig var de forskellige arter af planter og blomster der var blevet sået. Overalt var der skilte der beskrev plantens oprindelse og hvad den blev brugt til i gamle dage. Selv tobaksplanter var at spotte og ikke mindst humlen der stod i store rækker foran indgangen ved en stor gård. Jeg nåede ikke at komme ind i alle huse, men de huse jeg var inde i viste et tydeligt billede af datidens liv. Dengang sov man i skabe med tunge halmdyner og puder, men det var jo om at holde sig varm. Hænderne blev brugt flittigt, for dengang var man selvforsynende, hvilket landbrugsredskaberne også bar præg af. Som bonus er der også en stor friluftsscene, som gennem hele sommeren har mange spændende arrangementer at tilbyde – fx. teaterforestillinger og koncerter. Trods det at vi stadig er i sommerperioden, var der desværre ikke så meget ”liv” rundt omkring den dag, så jeg fik ikke set nogle aktiviteter men fik alligevel en stor oplevelse ud af det. Ikke mindst fordi det får mig til at tænke på hvordan livet virkelig var dengang og hvor primitivt folk levede i forhold til idag. Det er det der gør et sted som Den fynske landsby spændende, at få et indblik i den danske historie og ikke mindst udviklingen siden hen.



Mit pædagogiske forløb

Målgruppen:

Børn i 4-6.klasse.

Hvad:

En udflugt med børnene hvor vi tilbringer en dag i Den fynske landsby og giver dem muligheden for at overnatte på en af de gamle gårde.

Hvorfor:

Det er ikke blot vigtigt at lære børnene om vores kulturhistorie men også lade dem opleve den på egen hånd! Det vil give dem et indtryk og en forståelse om livet i 1800-tallet, når de selv får lov til at være en aktiv del af den historie. Ofte er det nemlig ikke nok blot at se, men også at kunne bruge mange af sine andre sanser for at kunne samle erfaringer til ny viden. Børnene lærer hvad det vil sige at være selvforsynende, og hvordan man bruger metoder der er langtfra så højteknologiske som de er idag. For at få en større oplevelse ud af det, vil der være én gang overnatning på en af gårdene. Sammen med pædagogerne vil de på én dag opleve hvad det vil sige virkelig at leve på en primitiv måde, og de lærer fællesskab på en ny måde uden alt det teknologiske – mobiler, fjernsyn, internet. Det vil lære børnene at være nysgerrig overfor nye muligheder, så de reflekterer over hverdagen på en anden måde.



Hvordan:

Op til selve besøget vil der i ugerne inden være et tema, hvor der er fokus på ”Danmarks historie i 1800 tallet”. Hvordan levede folket i gamle dage, hvilke livsvilkår var til stede og hvordan var fælleskabet i en lille landsby? En inspiration her til er intertnetbaseret undervisningsmateriale , som har fokus på børns kulturhistorie gennem de sidste 150 år. Vi vil læse H.C Andersen som er en af de danskere der har størst betydning i den danske historie. Børnene vil gennem besøget opleve H.C Andersens utallige inspirationer til hans eventyrer. Under selve besøget i Den fynske landsby, vil børnene få mulighed for at prøve kræfter med det håndværksmæssige – hvordan skoer man en hest, hvordan lavede man legetøj dengang og hvordan blev tøjet vasket. Som afslutning på det pædagogiske forløb vil der være en overnatning og hvor børnene sammen med pædagogerne snakker deres oplevelser igennem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar