mandag den 17. maj 2010

Biotop 3 opgaven


Lige siden jeg flyttede herud for 5 måneder siden i det naturskønne område (Ved Lindved Å- min biotop), har jeg undret mig meget over en speciel lyd! En lyd som jeg desværre forgæves har forsøgt at finde på nettet uden held, men her forleden fandt jeg så ud af hvor lyden kom fra!


Nemlig fra en...... Fasan!



Den er måske lidt svær at spotte selvom jeg zoomede helt ind, men turde ikke komme tættere på da min hund var med :o) Men vi snakker om sådan en her:















Dem er der åbenbart et par stykker af herude og grunden til de "skogrer" kan være pga. de markerer deres teritorium. Lyden kan høres meget langt væk
http://da.wikipedia.org/wiki/Fasan















Så var jeg nede ved Åen hvor endnu et smukt syn mødte mig.. nemlig disse smukke Dunhammere der ser meget bomuldsagtige ud - og føles som bomuld!!
http://da.wikipedia.org/wiki/Dunhammer













Didaktiske overvejelser:
Målgruppen jeg har valgt er de lidt større børn - i skolealderen. Ved den første aktivitet lærer børnene at bruge deres høresans og finde ud af hvor de forskellige dyrelyde stammer fra. Det kan sommetider (som i mit tilfælde) være svært helt at tyde (og se!) hvor lydene kommer fra, så her må børnene gå på "jagt" og både bruge øjne og ører. Evt. tage billeder eller optage lyden.

Ved anden aktivitet lærer børnene at finde ud af hvad der vokser af planter og andet vildt ude i den danske natur. Her kan de også lære at være lidt kreative og finde ud af hvad man evt. kan bruge en dunhammer til! Kun fantasien sætter grænser

Ingen kommentarer:

Send en kommentar